Hoe gebruik ik het groepsoverzicht?

 

Het groepsoverzicht wordt gebruikt om de rekenvaardigheid van de leerlingen te noteren en om de nieuwe doelen voor een nieuwe periode te bepalen.

 

Beginsituatie: wat weten ze al?

Om de nieuwe doelen te bepalen kun je gebruik maken van het groepsoverzicht per leerlijn.

Bepaal eerst welke doelen de leerling of de verschillende leerlingen beheersen en welke doelen waarover er al wel instructie is gegeven ze nog moeten inoefenen.

Gebruik het groepsoverzicht om deze gegevens vast te leggen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een kleur, een code, een letter of cijfer. Suggesties voor het gebruik van codes of kleuren bij het invullen van een groepsoverzicht zie je in onderstaande afbeelding.

praktisch rekenen - voorbeeld groepsoverzicht

De eerste keer dat aan een leerlijn wordt gewerkt is het bepalen van de beginsituatie (rekenvaardigheid van een leerling) vaak een inschatting. Dit wordt tijdens het werken aan de doelen steeds duidelijker.

 

Bepalen van nieuwe doelen

Na het vaststellen en noteren van de beginsituatie kun je de nieuwe doelen voor elke leerling bepalen.  Sluit aan bij de rekenvaardigheid (zone van de naaste ontwikkeling) van de leerlingen. Dit kan verschillen per leerling.

Vorm 2 of maximaal 3 groepen leerlingen met een vergelijkbare rekenvaardigheid om de organisatie behapbaar te houden. Selecteer een realistische hoeveelheid doelen voor de tijd die er beschikbaar is.