Over…

Hoi!

Als je dit leest…

… dan ben je waarschijnlijk net als wij: Je hebt een groot hart voor de leerlingen uit je klas en je wilt dat ze zo goed mogelijk leren rekenen op een verantwoorde maar ook leuke en praktische manier.

Je hebt misschien ergens een Word-document of een verzameling briefjes waar je een paar links naar goede en leuke reken-activiteiten hebt opgeschreven. Soms, als je een uurtje over hebt, struin je het Internet af, op zoek naar reken-activiteiten die het rekenen uit een rekenboek aanvullen.

praktisch rekenen - nooit meer post-is met links naar reken-activiteiten!
Want  je weet dat rekenen meer is dan het werken uit een boek en een werkboek of schrift. Je weet dat het voor veel leerlingen goed of beter werkt als ze dingen zelf ontdekken en doen.

 

Maar…

… hoewel je je hebt voorgenomen om in de klas veel praktische reken-activiteiten te ondernemen valt dat in de praktijk behoorlijk tegen. Want wat voor activiteiten zouden er passen bij het leerdoel waar je nu mee bezig bent in de klas? Hoe weet je of de activiteiten die je vindt op de site van juf Mona, Marieke, of Marian of meester Frans, Flip of Ferdinand wel goed werken en je leerlingen daar de juiste dingen van leren?

Praktisch rekenen - hoe bewaar je alle rekenrinks bij elkaar?

Hoe zorg je ervoor dat je hele klas tegelijk zinvol bezig is met praktisch rekenen zodat iedereen er wat van leert? En dat allemaal ook nog zonder dat je elke avond tot diep in de nacht je lessen aan het voorbereiden bent, gewoon omdat je je verantwoordelijk voelt voor elk kind in je groep en  je niemand tekort wilt doen? Hoe houd je dan ook nog controle over wie waarmee bezig is en wie wat beheerst?

Nou… Wij snappen dat!!!

Wij liepen zelf ook tegen al deze dingen aan. We besloten er wat aan te doen door het maken van een website, we vroegen en kregen subsidie en gingen aan de slag. Zo  maakten we een site waarbij we zelf een meter in de lucht zouden zijn gesprongen als we die op het Internet gevonden zouden hebben.

praktisch rekenen - gat in de lucht

En, als we het een beetje kunnen inschatten (en omdat je al tot hier gelezen hebt, al was het maar om te begrijpen waarom er hierboven een plaatje van een gat-in-de-lucht-springer staat 🙂 ) denken we dat onze site wel eens precies kan zijn waar jij naar op zoek bent.

Dit vind je op onze site, praktischrekenen.nl

  • Rekendoelen per rekendomein (lengte, omtrek en oppervlakte, inhoud, gewicht, tijd, geld, temperatuur, meetkunde, breuken, procenten, tabellen en grafieken)
  • Per rekendoel de volgorde van de leerstof
  • Per rekendoel een omschrijving plus in ieder geval 1 reken-activiteit om te downloaden en om te gebruiken op school

En voor de toekomst…

…. hebben we voor Praktisch Rekenen nog een droom….

praktisch rekenen - bronja versteeg en corinne harten hebben een droom

Om die droom te laten uitkomen hebben we jouw hulp nodig!
Want jij bent, net als veel leerkrachten, vast ook inventief, creatief en praktisch. 

Wedden dat je zelf ook wel eens een rekenactiviteit voor je klas hebt bedacht waar je echt trots op was? Waar je net zo van genoot als de leerlingen? Waar de kinderen veel van opstaken op een manier die bijna als vanzelf ging?

Het is onze droom dat we alle – ja, echt alle! – mooie en praktische reken-activiteiten kunnen verzamelen op deze site. Daarom vragen we jou om om je uitwerking van die fijne, mooie, praktische reken-activiteit die je in de kast hebt liggen met ons en alle bezoekers van deze website te delen. Gewoon, omdat we daar allemaal wat aan hebben, we elkaar zo kunnen helpen en er nog meer kinderen goed leren rekenen.

Dus: help ons mee en stuur je reken-activiteit naar ons op!

 

Wie zijn de makers van de website praktischrekenen.nl?

Wij zijn Bronja Versteeg en Corinne Harten, de makers en eigenaars van deze website. We komen uit het onderwijs en we zijn allebei nogal dol op rekenen.

praktisch rekenen - bronja versteeg en corinne harten

Bronja Versteeg…

… is rekenspecialist en heeft een eigen bureau dat Rekenkracht heet. Haar werk is het helpen van scholen met het opzetten van goed rekenonderwijs en daar kun je haar dus voor inhuren.

Bronja is het brein achter de reken-inhoud van deze website. Ze heeft alle doelen uitgeschreven en er activiteiten bij gezocht.

En Corinne Harten….

…stond eerst voor de klas en is tegenwoordig educatief auteur (voornamelijk van reken-materiaal). Verder is zij goed in websites maken en teksten schrijven. Zo is ze bijvoorbeeld webredacteur van het blad Volgens Bartjens. Zij heeft deze website in elkaar gezet en zorgt ervoor dat je alle activiteiten goed kunt downloaden.

 

Subsidie van de NVORWO

En dan willen we het tot slot nog even hebben over de club die ons subsidie heeft gegeven voor onze website: de Nederlandse Vereniging voor de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs (NVORWO). Deze vereniging zet zich in voor goed reken-wiskundeonderwijs en geeft onder andere subsidie voor reken-projecten. Zonder hen zou deze website ook nooit van de grond zijn gekomen. Dus: bedankt, NVORWO!

Meest recente berichten