Procenten

PROCENTEN – DOELEN

DOEL 1: DE TAAL KENNEN (UITSPRAAK EN SCHRIJFWIJZE)
1E HELFT GROEP 8
Het procent-teken herkennen en benoemen

 

Het procent-teken herkennen en benoemen

Activiteiten

 

1E HELFT GROEP 8
Betekenis van het woord 'procent' kennen
  • Koppelen aan geld
  • Relatie leggen met verhoudingen
Activiteiten
1E HELFT GROEP 8
Weten dat het geheel 100% is

Weten dat het geheel 100% is

Activiteiten
1E HELFT GROEP 8
Weten dat percentages relatief zijn

Weten dat percentages relatief zijn: 20% van iets kan meer zijn dan 50% van iets anders

  • In contextsituaties in het dagelijks leven
Activiteiten

 

DOEL 2: PERCENTAGES GLOBAAL KUNNEN INTERPRETEREN IN GEBRUIKSSITUATIES
1E HELFT GROEP 8
Kledinglabels begrijpen

Weten wat het betekent als in een trui staat: 100% katoen of 80% katoen en 20% nylon

  • Veel en weinig, meer en minder katoen
Activiteiten
1E HELFT GROEP 8
Etiketten begrijpen

Weten wat het betekent als een pot of pak staat: 25% extra pindakaas of koekjes

Activiteiten
1E HELFT GROEP 8
Weten wat een 'korting' en 'rente' in procenten betekent

Weten wat ‘korting’ in procenten betekent

  • 50% korting is iets anders dan 50 euro korting.
Activiteiten
1E HELFT GROEP 8
Het globaal tekenen van percentages

Globaal tekenen van percentages

  • Een pak yoghurt is voor 25% vol
  • 40% van de batterij is leeg
  • Het bos is voor 90% afgebrand
Activiteiten

 

DOEL 3: PERCENTAGES VAN EEN VERDELING KUNNEN AANVULLEN TOT 100% (HET COMPLEMENT KUNNEN BEREKENEN)
2E HELFT GROEP 8
Percentages kunnen aanvullen tot 100% in een context

Percentages kunnen aanvullen tot 100% in een context

  • Een trui bestaat voor 85% uit katoen en de rest is nylon. Hoeveel procent nylon zit in de trui?
  • In een klas zit 48% jongens. Hoeveel procent meisjes?
Activiteiten

 

DOEL 4: PERCENTAGES GLOBAAL KUNNEN AFLEZEN VAN EEN INGEDEELDE CIRKELDIAGRAM EN STROOK
1E HELFT GROEP 8
In een cirkeldagram percentages globaal kunnen aflezen

In een cirkeldiagram (verdeeld in tienden of kwarten) percentages globaal kunnen aflezen

  • Cirkeldiagram geeft de uitslag van een stemming in procenten
  • Wie heeft gewonnen?
  • Wie heeft verloren?
  • Wie heeft de meeste/minste stemmers?
Activiteiten
1E HELFT GROEP 8
In een strook percentages globaal kunnen aflezen

Idem maar dan aflezen van een strook

  • Het opladen van een batterij
  • Balk in de computer voor het laden van bijvoorbeeld een programma
Activiteiten

 

DOEL 5: EENVOUDIGE RELATIES KUNNEN HERKENNEN EN BENOEMEN (VAN PERCENTAGE NAAR BREUK)
2E HELFT GROEP 8
Eenvoudige relaties tussen percentages kunnen herkennen en benoemen

Eenvoudige relaties tussen percentages en breuken herkennen en benoemen (alleen 25 en 50%)

  • 50% is ‘de helft nemen’ of 50% is hetzelfde als ‘delen door 2’
  • 25% is 25 van de 100 of ‘1 van de 4’, ‘een kwart van ‘
Activiteiten
2E HELFT GROEP 8
Percentages bepalen aan de hand van ankerpunten
  • Percentages bepalen aan de hand van ankerpunten:
    • 15% = 10% en nog 5%
    • 35% = 30% en nog 5%
  • Strook als verklaring van verhoudingstabel als ondersteuning.
Activiteiten

 

DOEL 6: EENVOUDIGE PERCENTAGES VAN EEN ROND BEDRAG KUNNEN UITREKENEN
2E HELFT GROEP 8
Eenvoudige percentages van een rond bedrag kunnen uitrekenen

Eenvoudige percentages van een rond bedrag kunnen uitrekenen via de bijbehorende breuk/deling (hele eenvoudige bewerkingen!):

  • 50% van € 90,-
  • 25% van € 40,-
  • 10% van € 60,-
  • 1% van €50,-
Activiteiten

 

 

Recente berichten