Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten van een praktische rekenles?

 

Wat ons betreft heeft een goede praktische rekenactiviteit heeft de volgende kenmerken:

  • De doelen en activiteiten zijn afgestemd op de rekenvaardigheid van de leerlingen (zone van de naaste ontwikkeling). De leerkracht stelt tijdens de activiteit het doel of de moeilijkheidsgraad bij als dit niet voldoende aansluit bij de leerlingen.
  • De leerlingen weten het doel van de activiteit. Ze weten wat ze aan het leren zijn
  • Alle kinderen handelen en rekenen. Alle leerlingen zijn aan het leren
  • Leerlingen verwoorden aan elkaar welke stappen ze zetten om tot een oplossing te komen
  • Vaardigheden worden voldoende ingeoefend om ze onder de knie te kunnen krijgen
  • De leerlingen krijgen tijdens de activiteit feedback van de leerkracht.  Ze horen wat er goed gaat en wat ze beter kunnen doen
  • De les wordt afgesloten met een evaluatie waarin expliciet door de leerlingen benoemd wordt wat ze geleerd hebben en wat belangrijk is om te onthouden.